Andijvie, 500gr, Udea

Andijvie, 500gr, Udea
Andijvie, 500gr, Udea
0 Reviews | Review toevoegen
Bio | Italië

EAN

8714108211535

€ 3,49
€ 1,99
Variatie: Andijvie, 500gr, Udea
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Heeft u een vraag over dit product?

Stel ons uw vraag

In de roerbak, salade, ovenschotel, tortilla. Naast de bekende stamppot rauwe andijvie zijn er vele lekkere, makkelijke manieren om andijvie klaar te maken. We hebben 2 twee soorten andijvie. Krulandijvie(friseesla) is lekker als sla en gewone andijvie kan behalve als sla ook voor andere gerechten gebruikt worden.
Andijvie is een wat ruige groente met dik blad, een beetje een wilde oerplant. Andijvie is verwant aan witlof. De bladeren van de groente hebben een licht bittere smaak. Andijvie stond een paar jaar geleden nog op de top 10 van de meest gegeten groente, maar is inmiddels van die lijst verdwenen. Tijd voor het eerherstel van een misschien niet zo romantische, maar wel gezonde en lekkere groente.
Culinair
Eet de groente apart of als stamppot. In een stamppot rauwe andijvie kun je wat minder andijvie ‘kwijt’. Met wat extra paprika en ui door de stamppot vul je het gemakkelijk aan. Bij rauwe andijvie, in salades of een aardappelstamppot kun je uitgaan van 150 gram per persoon. Voor gekookte andijvie kun je rekenen op 300-500 gram per persoon.
Goed wassen voor het snijden. Andijvie van buitenaf naar de stronk toe in repen snijden is het makkelijkst.
Receptideeën: stamppot rauwe andijvie met reepjes zongedroogde tomaat, roerbakken met ui en serveren met pindasaus, als salade met uitgebakken spekjes en fijngesnipperde ui, andijviesalade met partjes sinaasappel en rozijnen, gestoomd met appel, in een hartige taart met spekjes en kaas.
Gezondheid
Andijvie bevat gemiddeld meer mineralen dan andere groenten. Vooral het buitenste groene blad van andijvie is rijk aan vitamine A, vitamine C en mineralen. Vooral rauwe of half-warme andijvie is heel gezond, bijvoorbeeld in een salade of stamppot, of in soep verwerkt. Andijvie werkt zuiverend en heeft een gunstige werking op de lever als ontgiftingsorgaan. Meer weten over de andijvie en gezondheid? Kijk dan hier: Mens-en-gezondheid.infonu.nl.
Geschiedenis
Andijvie is familie van de paardenbloem, witlof en de chicorei. Andijvie vormt, als je ze door laat groeien, net zulke prachtige hemelsblauwe bloemen als cichorei.
Andijvie kent een rijk verleden. Romeinen en Grieken aten het al en er zijn aanwijzingen dat andijvie ook al in het Oude Egypte geteeld werd. Daar komt ook het gebruik als bitter kruid bij het ritueel rond het joodse paasfeest vandaan. De verste oorsprong van de eenjarige andijvie is onzeker. De één zegt dat zij uit het noorden van China stamt, en de ander zegt dat zij in het oosten van het Middellandse Zeegebied is ontstaan als een kruising tussen cichorei en de wilde eenjarige soort C. Pumilum.
Bewaren
Andijvie is een kwetsbare groente die je het best zo snel mogelijk na aankoop kunt eten. De krop is, verpakt in een plastic zak met gaatjes, in de koelkast enkele dagen houdbaar.
Recepten
Alle ingrediënten vind je in deze webwinkel.

  1. Andijvie met kaassaus 
  2. Andijvie met champignons en Parmezaanse kaas
  3. Andijvie-appel-maïssalade 
  4. Andijvie-kokossoep 
  5. Andijvietaart met paprika en tuinkers 
  6. Bitterzoete andijviesalade
  7. Gegratineerde andijvie met aardappel en rozemarijn 
  8. Geroerbakte andijvie met kummel 
  9. Geroerbakte andijvie met sesam en gember 
  10. Groentequiche met andijvie en blauwe kaas
  11. Tortilla met gehakt en andijvie 
  12. Fastfood-andijvie
  13. Andijvie-taart

Voorbeeldrecept: Andijvie met paprika en champignons
Ingredienten: halve krop andijvie, 75 gram champignons, halve rode en gele paprika, 1 bos stengelui, 2 teentjes knoflook, 1 eetlepel olie om te bakken, muntblaadjes en eventueel 4 verse vijgen.
Voorbereiding: Snijd de andijvie en stengelui in grove stukken. Maak de paprika schoon en snij deze in hele dunne reepjes, champignons snijden, de knoflook schoonmaken en in dunne plakjes schaven.
Bereiding: Doe 1 eetlepel olie in de wok, laat het goed heet worden; champignons bakken tot ze bruin zijn; dan voeg je stengelui, knoflookschaafsel en paprikareepjes toe en bak deze tot de paprikareepjes slap zijn. Voeg daarna de andijvie toe en roerbak het geheel tot de andijvie bijna slap is. Naar smaak druppel je wat olijfolie erover en eventueel stukjes vijg en muntblaadjes. Daarna breng je het geheel op smaak met (vierseizoenen-) peper. Laat het geheel niet te lang op vuur staan anders wordt de andijvie te slap.

Eet smakelijk!

Sorteren op:

Geen reviews gevonden.

Stel een vraag over dit product

Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.

Jouw vraag is verzonden! Bedankt.

We zullen jou zo snel mogelijk voorzien van een antwoord.